Z náčrtníku Kurta Grögera


Kurt Gröger

(* Šternberk 1905 † Paris 1952)

Pocházel z německé protestantské rodiny textilních průmyslníků. Roku 1922 odešel na techniku do Drážďan. Přestoupil na tamější akademii (od 1925 v ateliéru Roberta Sterla). Zprvu byl pod vlivem expresívního impresionismu, i spolužáků ze společného ateliéru R. Liebknechta a P. Wieghardta; v letech 1926-1927 tvořil v Paříži a 1929-1936 již v okruhu École de Paris v intencích Bonnarda, Marqueta, Andrého a Matisse. Žil z peněz rodinného podniku, kde i příležitostně vypomáhal. Vystavoval od 30. let na Salon des Indépendants a Salon d´automne; v ČSR s Prager Sezession, Krasoumnou jednotou, Metznerbundem a ostravským Kunstvereinem. V roce 1926 se v Paříži seznámil se Simone Driayovou. Svatba roku 1926. Téhož roku návrat do Šternberka, kde se pokouší zachránit rodinný podnik. V září 1938 útěk obou manželů zpět do Paříže. Čsl. konzulát mu odmítl prodloužit pas, požádal o Nansenův a narukoval do francouzské armády, přidělen k Armée Tchécoslovaque v Agde s níž se účastnil Podivné války. Po kapitulaci v červnu 1940 „nezvěstný“, pronásledován jako dezertér, demobilizován pod jménem Roger Charles; odešel do Marseille, kde se s manželkou neúspěšně snažil o nalodění. Učil angličtinu v jezuitské koleji v Avignonu, v Marseille v Ústředí českolovenské sociální péče i v protestantské misii organizoval pomoc. V okupovaných územích, později i na území režimu Vichy, na něj veden zatykač. Od listopadu 1942 se úkryval v Salon-de-Provence, kde Simone vedla ryteckou dílnu hnutí Résistance. Od roku 1943 se jako Richard Gouffet skrýval a maloval v kláštěře Saint-André ve Villeneuve-les-Avignon. V říjnu 1945 v Paříži, zažádal čsl. konzulát o pas a statut odbojáře, obojí zamítnuto. Mezitím šternberská rodina vyhnána, majetek vyvlastněn, dům vyrabován a vypálen. Více než 300 obrazů ze zabraného rodinného domu odvezl malíř Willy Zlamal a předal revolučním úřadům. Následně v Olomouci část rozprodána od 1,- Kčs. Zásilka z ministerstva vnitra ČSR přiznávající mu 19. 2. 1949 zpětně občanství nedoručena. Samostatná výstava v roce 1949 v Galerii de l´Élysée v Paříži, v témže roce francouzským občanem. Jeho válečná a poválečná tvorba anticipovala lyrickou abstrakci (ovlivnila např. Nicolase de Staëla, dnes v majetku Galerie Beres v Paříži). 11. 9. 1952 se ve svém ateliéru 92, Avenue Pierre Grenier zastřelil. Od 80. let se o jeho dílem zabýval Josef Maliva. Roku 2003 uspořádala Štěpánka Bieleszová první samostatnou výstavu v ČR.

Vyobrazení s laskavým svolením Muzea umění Olomouc

Reklamy

About dobryrub

samizdatčik

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Kdo jsme

Tento blog vzniká pro olomouckou postsamizdatovou edici Rub. Omezený náklad, stlačené výrobní a distribuční náklady, ale entuziasmus a zajímavé texty. Co se nevejde na stránky svazků anebo co bude pouze bratrancem našich témat, tedy toho, co leží před námi, zde budeme zveřejňovat.

Adresa redakce
a administrace:
Rub
c/o David Voda
Železniční 586/7
779 00 Olomouc

E-mail: david.voda@volny.cz

Zprávy z redakce

Počitadlo návštěv

  • 14 493 hits

Vložte Váš email.

Přidejte 223 dalších sledujících

%d bloggers like this: